Ga met elkaar in dialoog

Vind een gespreksleider bij een specifiek thema

Wat is het?

In de afgelopen jaren hebben wij een aantal dialoogsessies georganiseerd rondom thema's die relevant zijn voor bestuurders, staf en leidinggevenden. Deelnemers doen in deze dialoogsessies nieuwe kennis op, wisselen ervaringen uit, vinden (h)erkenning bij elkaar en komen tot nieuwe perspectieven. Deelnemers aan deze sessies hebben dit als heel waardevol ervaren. Deze dialoogsessies kunnen ook 'in huis' worden gehouden, specifiek gericht op jouw organisatie en jouw team.

Voor wie?

Voor teams (bestuur, MT, HR, leidinggevenden) in de sector zorg en welzijn.

Het doel?

Het creëren van nieuwe perspectieven op relevante vraagstukken en het versterken van de onderlinge band.

Hoe werkt het?

Dialoogsessies worden vormgegeven aan de hand van de dialoog. De keuze voor deze werkvorm is bewust. Een dialoog is een open communicatievorm die helpt om onderwerpen vanuit meerdere perspectieven te bespreken. Deze werkvorm zorgt ervoor dat ieders inbreng gehoord wordt en van waarde is en dat van elkaar wordt geleerd. Dialoogsessies worden geleid door ervaren gespreksleiders die de sector goed kennen en zijn opgebouwd rondom drie pijlers:

  • Inhoudelijke verdieping: een inspirerend, relevant en concreet onderwerp staat centraal
  • Onderlinge uitwisseling: een open dialoog om samen te reflecteren en van elkaar te leren 
  • Stilstaan bij jezelf: afstand nemen van de hectiek en ruimte creëren voor de eigen ontwikkeling 

Praktische info:
  • Een dialoogsessie kost € 995,- per sessie voor leden van onze werkgeversvereniging (niet-leden: € 1.195,-). Alle bedragen zijn exclusief 21% btw en eventuele kosten voor een externe gespreksruimte. Dit betreft een sessie met max. 8 deelnemers o.b.v. een van de onderstaande thema's en omvat voorbereiding, afstemming en uitvoering.
  • Wil je met een grotere groep deelnemen of wil je een ander thema centraal stellen, dan wordt een offerte op maat gemaakt.
  • Neem contact op met onderstaand contactpersoon voor meer informatie.

Welke thema's?

Je draagt zorg voor je team. Wie zorgt er voor jou? 

Er wordt veel van je gevraagd. Dag in, dag uit. Iedere keer zet je je schouders er weer onder om ervoor te zorgen dat je met voldoende medewerkers goede kwaliteit van zorg kunt leveren. En iedere dag doe je ook je best om de vragen te beantwoorden die van binnen en buiten de organisatie op je afkomen. Hoe zorg je in die dynamiek goed voor jezelf?

Echte aandacht in 5 minuten: hoe doe je dat?

Uit onderzoek naar de redenen voor vertrek van zorgmedewerkers blijkt dat persoonlijke aandacht van de leidinggevende heel belangrijk is. Maar wanneer voelt iemand zich gezien en gehoord? Valt aandacht te managen? En hoe doe je dat als je agenda boordevol zit en je heel veel medewerkers aanstuurt? 

Het goede gesprek rondom lastige thema’s: hoe doe je dat? 

Je doet het de hele dag: gesprekken voeren. Vooral met medewerkers. Over hun ontwikkeling, verzuim, life events of bepaalde persoonlijkheidsaspecten. Of bijvoorbeeld over veranderingen in de organisatie. Hoe doe je dat goed en effectief? Welke handvatten heb je daarvoor? Hoe ga je om met emoties en weerstand? 

Sturing geven aan behoud of vertrek: hoe doe je dat?

Een gebrek aan doorgroeimogelijkheden is voor medewerkers in zorg & welzijn een belangrijke reden om van baan te veranderen of zelfs in een andere sector te gaan werken. Hoe kun je die behoefte aan loopbaanontwikkeling ondersteunen en hoe ga je om met het risico dat ze dan gaan ‘lopen’? En is het behoud van jouw medewerkers wel het juiste perspectief?

Samen werken aan behoud van medewerkers

Over het thema ‘behoud’ is al veel gezegd, geschreven en in gang gezet. Dit heeft tot nu toe nog niet tot een daling van de uitstroom in de sector geleid. Wat moeten we met elkaar echt doen of laten om onze zorgmedewerkers te behouden? Deze vraag wordt steeds (in)dringender en vraagt om een openhartig gesprek dat blinde en onbenoemde vlekken bloot legt. 

Navigeren tussen organisatie en menselijke maat: is het nog te doen?

De uitdagingen liegen er niet om. Zowel van ‘boven’ als van ‘beneden’ wordt er veel van je gevraagd. Hoe ga je om met dit krachtenveld van organisatorische belangen enerzijds en de consequenties voor jouw medewerkers en cliënten anderzijds? Welke impact heeft dat op jouzelf? Waaraan hou je vast en waarin beweeg je mee? 

Eigenaarschap op de werkvloer: droom of mogelijkheid?

Met alles wat er op je bordje ligt, heb je als leidinggevende medewerkers nodig die initiatief tonen en verantwoordelijkheid nemen. Je wilt daarom eigenaarschap en zeggenschap stimuleren en de kwaliteit en productiviteit waarborgen. Wat helpt daarbij en wat vraagt dit van jou? En: kan iedereen hierin mee?

Werken met Boomers en Zoomers: hoe bouw je een sterk team? 

Om de afdelingsdoelen te realiseren is het zaak dat jouw medewerkers goed samenwerken. Maar hoe doe je dat als je team bestaat uit mensen van verschillende generaties: van Babyboomers, de zgn. protestgeneratie die overal wat van vindt en denkt alles al eens te hebben gezien, tot Zoomers, ook wel de pampergeneratie genoemd, die eerder de smartphone checkt dan mevrouw Jansen uit bed helpt?

Keuzes maken in de hectiek van de dag: hoe doe je dat?

Om met je volle aandacht in je werk aanwezig te zijn, moet je keuzes maken. Keuzes uit alle dingen die iedere dag op je afkomen. Welke keuzes heb je en hoe maak je die? Wat levert het maken van afgewogen keuzes jou op? Waarop kun je invloed uitoefenen, waarop niet en hoe ga je daarmee om? Welke gevolgen heeft dat voor jezelf en hoe ben je daarin tot voorbeeld voor je team?

Heb je een ander thema waarover je met jouw collega's in dialoog wilt, laat het ons weten.

Gerard de Winter

Contactpersoon: Gerard de Winter

Gerard is als 'Sterk in je werk'-coach verbonden aan Werkgeversvereniging Zorg en Welzijn Zuid-Holland Zuid.