Coaching bij specifieke thema's

Put uit een regionaal netwerk van specialistische coaches

Wat is het?

Je bent vast bekend met 'Sterk in je werk', waarmee 3 gratis coachgesprekken voor medewerkers in zorg en welzijn kunnen worden geregeld. Soms is op voorhand echter al duidelijk dat de vraag complexer is dan in 3 sessies kan worden begeleid. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een medewerker die terugkomt uit een ziekteproces of een burn-out of iemand die te maken heeft met rouw en verlies. Het kan ook te maken hebben met bepaalde persoonlijkheidskenmerken als autisme of verslavingsgevoeligheid. In dit soort gevallen is meer en gespecialiseerde coaching nodig om sterk in het werk te blijven.

Voor wie?

Alle medewerkers in de sector zorg- en welzijn. Hiertoe behoren ook leidinggevenden, managers, paramedici en medici en alle ondersteunende diensten.

Het doel?
  • Medewerkers een luisterend oor bieden en op weg helpen met hun ontwikkelvraag, zodat zij zich gehoord voelen en nieuwe inzichten krijgen t.a.v. hun werkplezier, persoonlijke ontwikkeling, professionele ontwikkeling, balans, gezondheid of levensfase. 
  • Een 'Sterk in je werk'-traject draagt bij aan het werkplezier, het behouden van medewerkers, het voorkomen van verzuim en het ontlasten van leidinggevenden. 
  • Na afloop heeft de medewerker een nieuw inzicht of praktische handvatten om sterker in het werk te staan en weet wat zijn of haar vervolgstap is.

Hoe werkt het?
  1. De medewerker of leidinggevende neemt contact op met onderstaand contactpersoon.
  2. Samen wordt kort geïnventariseerd wat de coachvraag is en welke gespecialiseerde coach het beste past bij de coachvraag en medewerker. Coach, medewerker en (eventueel) leidinggevenden bepalen gezamenlijk het doel en de duur van het traject en of tussentijds en/of ter afronding een gesprek tussen medewerker, leidinggevende en coach gewenst is.
  3. De coach maakt vervolgens een kosteninschatting en checkt de mogelijkheid dat de 1e 3 sessies (gratis) via 'Sterk in je werk' worden geregeld.
  4. Na akkoord gaan de medewerker en de coach aan de slag met de specifieke coachvraag. De medewerker koppelt indien gewenst de voortgang terug aan de leidinggevende.
  5. Aan het einde van het traject heeft de medewerker een nieuw inzicht en/of praktische handvatten om t.a.v. de coachvraag.

Praktische info:
  • Je ontvangt vooraf een offerte op maat, waarbij wordt nagegaan of dit deels kan worden gefinancierd via 'Sterk in je werk'.
  • Coach en medewerker bepalen samen de afspraken en de locatie van de coachgesprekken. De gesprekken kunnen ook wandelend in de buitenlucht worden gevoerd. 
Heleen van Terheijden

Contactpersoon: Heleen van Terheijden

Heleen is als 'Sterk in je werk'-coach verbonden aan Werkgeversvereniging Zorg en Welzijn Zuid-Holland Zuid.